Pochodzenie
Symbol “SS” pochodzi od nazistowskiej formacji “Schutzstaffel”, która odpowiadała za liczne zbrodnie podczas II Wojny Światowej i ostatecznie została uznana za organizację przestępczą podczas Procesu Norymberskiego w 1946 roku.
Co prawda, żaden z reprezentantów Niemiec nie będzie występował podczas Euro 2024 z numerem 44 (zawodnicy otrzymają numery od 1 do 23 – lub 26 jeśli UEFA jeszcze rozszerzy kadry). Ale ponieważ w sklepie internetowym Adidasa można dowolnie spersonalizować nazwiska i numery na koszulkach, w mediach społecznościowych pojawiło się mnóstwo przykładów z liczbą 44 i nazwiskami największych hitlerowskich zbrodniarzy od “Hitlera” po “Goebbelsa”.
Reakcja Adidasa
W reakcji na to wszystko Adidas ogłosił, że wycofuje z oferty możliwość personalizowania w sklepie kombinacji z numerem 44. – Będziemy blokować numer 44 tak szybko, jak to możliwe. W Adidasie pracują ludzie z około 100 krajów, nasza firma opowiada się za promocją różnorodności. Jako firma aktywnie prowadzimy kampanię przeciwko ksenofobii, antysemityzmowi, przemocy i nienawiści we wszystkich – napisał w oświadczeniu publikowanym przez “Bild”.
Dodał, że wszelkie próby promowania poglądów dzielących lub wykluczających nie są częścią wartości Adidas jako marki. – Zdecydowanie odrzucamy wszelkie sugestie, że taki był nasz zamiar.
Również Niemiecka Federacja Piłkarska (DFB) podkreśliła, że nie była świadoma problemu z numerami na koszulkach i wyraźnie dystansuje się od wszelkich idei nazistowskich.